Stappenplan mailproblemen

Geen e-mail kunnen versturen of ontvangen is een irritant probleem, dat verschillende oorzaken kan hebben. Met dit stappenplan zijn de meest voorkomende haperingen te verhelpen.

3 min leestijd
1.317 x gelezen

Voeg toe aan Mijn HelloDigital

Internetverbinding controleren 

Een internetverbinding is een eerste vereiste voor het versturen van mail. Controleer dus of je wel een internetpagina kunt openen. Zo nee, dan is er iets mis met de verbinding; lees het artikel Help, internet doet het niet. Zo ja, volg dan de rest van dit stappenplan.

Gebruikersnaam en wachtwoord controleren 

Heb je de goede gebruikersnaam en het juiste wachtwoord ingesteld in je mailprogramma? Als het hiervoor altijd goed ging, kun je daarvan uitgaan. Controleer anders je gegevens, bijvoorbeeld door ze in te vullen in de webmailpagina van de provider.

Instellingen controleren 

Controleer de instellingen. Hiervoor heb je de namen nodig van de servers van de provider en de bijbehorende wachtwoorden, poorten en beveiligingsprotocollen. Je kunt deze vinden op de website van de provider. Je vindt de instellingen van je e-mailaccount in Outlook onder Bestand > Accountinstellingen.

Mailbox opruimen 

Een volle mailbox kan verhinderen dat je nieuwe mail ontvangt. Ook verzenden lukt dan niet meer. De oplossing is mails te verwijderen via webmail. Let vooral op mails met grote bijlagen, want die nemen de meeste ruimte in.

Bijlage(n) te groot 

Kun je wel e-mail ontvangen, maar niet verzenden? Het bericht blijft dan steken in Postvak Uit. Een mogelijke oorzaak is dat (de bijlage van) het bericht te groot is. Verwijder het bericht uit Postvak Uit en probeer de bijlage te versturen door deze eerst te comprimeren (zie Handige weetjes in de Verkenner in Windows 10, kopje Comprimeren), of deel het bestand via Dropbox of WeTransfer.

Buitenshuis mail versturen werkt niet 

Lukt mail versturen niet terwijl je buitenshuis bent? Dan is de oorzaak misschien een (te) goed beveiligde server bij je provider. Dit euvel doet zich alleen voor bij providermail: mail die je verzendt met een mailadres van een internetaanbieder (of ander bedrijf).

Thuis maak je waarschijnlijk gebruik van een wifi-verbinding van een provider. Zolang een computer of laptop daarmee is verbonden, gaat ook het verzenden van de mail nog goed. Maar buitenshuis wil de mail ineens niet meer weg en blijft steken in Postvak IN, ook als er wel een internetverbinding is via wifi. Hoe komt dat?

Dat heeft te maken met de beveiliging van de provider. Die staat soms niet toe dat een mail vanuit een ‘vreemd’ wifi-netwerk wordt verzonden via de server van de provider. Deze zogenoemde smtp-server voor uitgaande mail zit dan op slot, totdat de laptop weer verbinding heeft met het providernetwerk.

Dit probleem is soms te verhelpen door het mailprogramma zo in te stellen dat de uitgaande mail wordt verstuurd via de server voor inkomende mail. Deze oplossing werkt alleen als de provider dit aanbiedt. Controleer dat dus eerst via de website van de provider. Vervolgens kun je in het mailprogramma de instellingen voor de uitgaande server aanpassen. In Outlook gaat dat bijvoorbeeld zo:

  • Klik op Bestand.
  • Klik op Accountinstellingen > Accountinstellingen.
  • Klik op de knop Wijzigen.
  • Klik op Meer instellingen.
  • Selecteer het tabblad Server voor uitgaande e-mail.
  • Plaats een vinkje bij Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist.
  • Selecteer de optie Dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende e-mail.
  • Klik op OK.

Nog meer hulp 

Voor het oplossen van internet- en mailproblemen, kun je veel gemak hebben van probleemoplossers die grote providers online aanbieden. Raadpleeg hiervoor de pagina support op de betreffende website. Ook aanbieders van mailadressen, zoals Google (Gmail) en Microsoft (Outlook), hebben hun supportpagina's.

 


Geef je reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *